E-mail marketing toepassen? 5 gouden tips! - GoWallet | De Digitale Marketing Tool voor Horeca Ondernemers

E-mail marketing toepassen? 5 gouden tips!

artikel over e-mail marketing toepassen

Met alle aandacht voor social media zou je bijna het meest efficiënte online marketingmiddel kunnen vergeten: e-mail. Sinds de eerste e-mail in 1971 is de zakelijke toepassing ervan uitgegroeid tot volwaardige e-mail marketing. We geven een stukje praktische achtergrond en vijf gouden tips voor het succesvol toepassen van e-mail marketing.
Ook al hebben Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram een steeds grotere rol in ons leven, je identiteit wordt altijd eerst geverifieerd met je e-mail. Ook leveranciers en werkgevers communiceren voornamelijk via e-mail, omdat je altijd je inbox zal doorlopen. E-mail is daarom terug van nooit weggeweest en wordt door marketeers gewaardeerd voor de lage kosten, meetbaarheid en efficiëntie.

Wat is e-mail marketing precies?

E-mail marketing is het toepassen van e-mail als communicatiekanaal met een specifieke doelgroep voor een specifiek doel. Het kan gaan om informeren, betrekken en input vragen, relevant nieuws, vermaak en interesseren voor een specifiek aanbod. Hoe beter je de doelgroep kent, hoe beter je de content kan afstemmen. En hoe sterker de klantenbinding, hoe meer de doelgroep jouw merk kent en vertrouwt.

E-mail marketing toepassen

E-mail marketing toepassen is vrij snel geregeld: je verzamelt e-mailadressen volgens de Nederlandse wetgeving en je verstuurt e-mails via een mailprogramma of jouw GoWallet dashboard. Spam is verboden, daarom moet iedere ontvanger vooraf toestemming geven. Dat kun je verkrijgen door bijvoorbeeld korting of een interessante download te bieden in ruil voor een aanmelding, of als jouw gast een account heeft aangemaakt op de GoWallet app. Afmelden moet gemakkelijk zijn. Lees deze handige DDMA checklist voor alle punten. Bij GoWallet kun je jouw eigen e-mail campagnes opstellen, bekijk onze uitleg over campagnes om direct te starten.

5 gouden tips voor toepassen e-mail marketing

Bij het toepassen van e-mail marketing zijn er een paar handvatten die jou helpen om snel meer resultaat te krijgen. We geven ze in de vorm van deze vijf gouden tips:

Tip 1: Meten is weten

In e-mail marketing gaat het om het aantal mailadressen waarnaar je verzend, het aantal foute mailadressen (die “bouncen” en niet aan komen), het percentage dat opent, het percentage dat doorklikt en de conversie op de website. Een goed mailprogramma geeft je alle e-mailcijfers en Google Analytics helpt je met het meten van conversiedoelen op je website.

Tip 2: Verhoog je open ratio met A/B testen

Hoe meer mensen je mail openen, hoe meer er wordt doorgeklikt naar je website. Het percentage mensen dat je nieuwsbrief opent, heet je open ratio. Wel of niet openen doen ze op basis van drie dingen: de afzender van de e-mail, de bijbehorende naam en de onderwerpregel. Met een A/B test probeer je twee verschillende versies: welke onderwerpregel of naam zorgt voor meer open ratio? Een goed mailprogramma geeft allerlei mogelijkheden voor A/B testen.

Tip 3: Houd je mailinglijst netjes

Mail alleen naar mensen die zich hebben aangemeld of een klantenkaart hebben bij jouw restaurant via de GoWallet app. Maak het afmelden gemakkelijk en verwijder foutieve mailadressen. Zo blijf je een mailinglijst houden die relevant voor jouw bedrijf blijft.

Tip 4: Ga in gesprek

Achter elk mailadres zit een persoon met een reden waarom hij of zij jouw nieuwsbrief is gaan volgen. Denk aan je doelgroep en vul je e-mails niet alleen met verkooppraatjes, maar biedt ook echte waarde in de vorm van interessante verhalen, echte tips, bijzonder nieuws, gratis downloads of checklists en af en toe een prijsvraag. Kortom: ga in gesprek met je gasten en biedt wat ze waarderen. Dat zorgt voor een hoger klikratio: het aantal mensen dat doorklikt naar je website.

Tip 5: Blijf continu verbeteren

De dag of tijdstip van de mailing, de frequentie, het gebruiken van de juiste voornaam of aanhef, de getoonde nieuwsitems, de foto’s bij die items, het ontwerp van de nieuwsbrief, de "spammyness" van je mail, de lengte, de thema’s, deelknoppen en ook de specifieke landingspagina’s kun je allemaal verbeteren. Doe dit stapje voor stapje op basis van de cijfers die je verzamelt. Door e-mail marketing op deze manier toe te passen, haal je er steeds meer kliks en conversies uit.
Sluit je ook aan bij onze HORECA 3.0 MARKETING groep op Facebook en ontvang meer van deze soort informatie, speciaal voor horeca ondernemers met ambitie om te groeien via digitale marketing en klantenbinding.

Share this article

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *